Ogólnopolskie Forum Kolejowe

  • Nie jesteś zalogowany.
  • Polecamy: Komputery

#1 21-04-2011 19:45:00

 Maszynista

Administrator

12847567
Skąd: Katowice
Zarejestrowany: 20-04-2011
Posty: 105
Punktów :   
WWW

PKP LHS trafi do Grupy PKP Cargo?

PKP LHS trafi do Grupy PKP Cargo?

Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", być może już niedługo PKP LHS zmieni właściciela. PKP SA bardzo poważnie rozpatruje możliwość włączenia spółki do Grupy PKP Cargo. W zeszły piątek członek zarządu PKP SA spotkał się w tej sprawie ze związkowcami firmy obsługującej linię szerokotorową.

Obecnie kapitał zakładowy PKP LHS wynosi 20 661 500 zł i dzieli się na 41 323 równych i niepodzielnych udziałów, każdy wartości nominalnej 500 zł. Udziały te posiadają Skarb Państwa – Minister Finansów 41 322 udziały o łącznej wartości 20 661 000 – 99,99% i PKP SA – 1 udział o wartości 500 zł – 0,01%. Rozpatrywana jest możliwość przejęcia wszystkich udziałów w PKP LHS przez PKP Cargo.

- Aktualnie zarząd PKP LHS podjął działania w zakresie weryfikacji strategii spółki w perspektywie do 2015 r. Opracowana strategia do końca br. wskaże ostateczne kierunki rozwoju. Jednym z ewentualnych wariantów prywatyzacyjnych może być przeniesienie udziałów spółki do PKP Cargo. Takie rozwiązanie zakłada program działań dla rozwoju transportu kolejowego do roku 2015 przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury oraz właściciel spółki - uważa prezes PKP LHS, Zbigniew Tracichleb.

- Analizujemy obecnie wszystkie możliwe rozwiązania prywatyzacji spółek towarowych Grupy PKP. Projekt włączenia PKP LHS jako spółki zależnej PKP Cargo jest jednym z możliwych rozwiązań, które jedynie analizują doradcy. Żadne decyzje kierunkowe w tej sprawie nie zostały podjęte - informuje rzecznik PKP SA, Łukasz Kurpiewski.

- Pojawienie się pomysłu zaanektowania przez PKP Cargo SA spółki PKP LHS, jednej z niewielu spółek tzw. Grupy PKP o wysokiej jak na warunki usług przewozowych koleją dochodowości, w sytuacji głoszonych od kilku lat zamiarów prywatyzacji obu przewoźników nie jest zaskakujące. Jeżeli przypomnimy sobie „metody” prób podniesienia wartości spółki PKP IC poprzez blokowanie możliwości pojawienia się produktów konkurencyjnych na rynku tj. IR-ów, a nie poprawy jej zarządzania i racjonalizacji kosztów, to pomysł włączenia spółki mającej monopol na dość spory kawałek tortu (ok. 330 mln rocznego obrotu i 20-40 mln zysku netto) wydaje się kontynuacją działań zarządczych klasy doraźnych „wytrychów”, a nie sięgania do rozwiązań z zakresu ekonomii i zarządzania - komentuje Ryszard Węcławik, dyrektor działu bezpieczeństwa ruchu w ZDG TOR. Jego zdaniem, włączenie PKP LHS do PKP Cargo może oznaczać niebezpieczeństwo zmniejszenia nakładów na infrastrukturę firmy.

Już w 2005 r. poseł Jan Rokita pytał ministra infrastruktury: "Z informacji, które trafiają do mojego biura poselskiego, wynika, że spółka PKP LHS Sp. z o.o. w Zamościu, pomimo braku stosownych zapisów w ˝Planie działań Zarządu PKP S.A. w zakresie dalszej restrukturyzacji i prywatyzacji spółek Grupy PKP S.A.˝ (wersja z dn. 15 listopada 2004 r.), może zostać wniesiona aportem do spółki PKP Cargo S.A. Wskazują na to również wypowiedzi niektórych członków Zarządu PKP S.A. Tymczasem wszelkie dane ekonomiczne pokazują, iż LHS Sp. z o.o. bardzo dobrze funkcjonuje pod względem zarówno efektywności i wydajności pracy, jak i poziomu inwestycji, wzrostu przewiezionych ładunków (6,1 mln t w 2003 r., 7 mln t w 2004 r.) oraz wypracowanego zysku (20 mln PLN w 2003 r., ponad 21 mln PLN w 2004 r.). W związku z tym czemu miałoby służyć włączenie LHS Sp. z o.o. do spółki PKP Cargo S.A. (która nadal potrzebuje wewnętrznej reformy i coraz gorzej radzi sobie na rynku przewoźniczym)? LHS Sp. z o.o. jest spółką niezwykle konkurencyjną, dochodową i cały czas walczy o nowych klientów." Minister Krzysztof Opawski odpowiedział wówczas: "Zgodnie z harmonogramem prywatyzacji zawartym w ˝Programie dalszej restrukturyzacji oraz prywatyzacji spółek Grupy PKP do 2006 roku˝ (˝Program˝), przyjętym przez Radę Ministrów w dniu 16 grudnia 2003 r. przewidywano prywatyzację LHS Sp. z o.o. na rok 2006. Ze względu m. in. na zbyt wolno przebiegające procesy prywatyzacji i restrukturyzacji majątkowej Grupy PKP w Ministerstwie Infrastruktury opracowano projekt ˝Strategii restrukturyzacji i prywatyzacji Grupy PKP S.A.˝ (˝Strategia˝), w którym określono podstawowe założenia strategiczne dotyczące działań, które będą podejmowane w spółkach Grupy PKP w latach 2005 - 2007. Dokument ten jest obecnie w ostatniej fazie uzgodnień międzyresortowych. Z dniem przyjęcia Strategii dotychczasowy Program ulegnie odpowiedniej modyfikacji i aktualizacji w zakresie restrukturyzacji i prywatyzacji poszczególnych spółek z Grupy PKP. W odniesieniu do LHS Sp. z o.o. Strategia przewiduje wniesienie do tej spółki wszystkich składników linii szerokotorowej oraz nieruchomości niezbędnych do prowadzenia działalności w terminie do końca 2006 roku. Powyższe plany dotyczące przyszłości LHS Sp. z o.o. były przedmiotem wielokrotnych konsultacji i uzgodnień z Zespołem Trójstronnym ds. Kolejnictwa, Zarządem oraz przedstawicielami związków zawodowych działających w Spółce. Na tym etapie realizacji tego projektu Strategia nie przewiduje również wniesienia udziałów LHS do PKP Cargo S.A."

źródło: Rynek Kolejowy

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.arashi-rf.pun.pl www.senpuu.pun.pl www.managerleague.pun.pl www.heavymetalmusic.pun.pl www.lsokb.pun.pl