Ogólnopolskie Forum Kolejowe


#1 05-06-2011 10:22:44

 Forescik

Użytkownik

31190051
Skąd: Trzebiatów
Zarejestrowany: 04-06-2011
Posty: 24
Punktów :   
WWW

Automatyka

W grupie urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk) w przeważającej części funkcjonują urządzenia przekaźnikowe i mechaniczne. Najnowsza generacja urządzeń srk to systemy komputerowe, które łączą w sobie nowoczesność, niezawodność oraz zapewniają bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa ruchu.

*

*

*

Komputerowe systemy sterowania ruchem kolejowym zainstalowane są w 99 okręgach nastawczych i sterują 2250 zwrotnicami i 2793 sygnalizatorami. Urządzenia zdalnego sterowania obejmują 676,4 km linii kolejowych i 70 stacji, na których bezpieczne kur¬sowanie pociągów nadzoruje 19 centrów zdalnego sterowania ruchem. W komputerowe urządzenia zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowych wyposażone są 582 skrzyżowania linii kolejowych z drogami publicznymi. Blokady liniowe zainstalowane na 15 968 km linii kolejowych zapewniają bezpieczeństwo ruchu pociągów na szlakach. Liczba ta obejmuje 13 018 km linii wyposażonych w blokady półsamoczynne i 2 950 km wyposażonych w blokady samoczynne, w tym 568 km to blokady komputerowe. Spośród 3 054 odstępów samoczynnych blokad liniowych, 540 odstępów obejmujących 514 km linii kolejowych wyposażonych jest w niezależne systemy diagnostyki zdalnej, kontrolującej i rejestrującej parametry techniczno – eksploatacyjne systemu.

Rozwój i szerokie wprowadzanie do eksploatacji urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru (DSAT) stanowi wydzielony kierunek działań mających na celu zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa ruchu pociągów. Na głównych ciągach komunikacyjnych, w sąsiedztwie dużych węzłów kolejowych rozmieszczonych jest 175 kompletów takich urządzeń.

Urządzenia DSAT w sposób zdalny wykrywają i ostrzegają o możliwości wystąpienia stanów awaryjnych taboru kolejowego, mogących stać się przyczyną wypadków kolejowych. Urządzenia te zapewniają również komfort podróży pasażerom, minimalizują degradację stanu technicznego nawierzchni kolejowej oraz są elementem wspomagającym utrzymanie taboru kolejowego.

Rok 2009, był dla Biura Automatyki i Telekomunikacji kolejnym rokiem kontynuowania ścisłej współpracy z czołowymi producentami branży sterowania ruchem kolejowym w zakresie wdrażania nowych rozwiązań technicznych.

Współpraca na platformie naukowo – badawczej oraz inżynieryjno – technicznej, zaowocowała uzyskaniem dla wielu systemów i urządzeń Świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu urządzenia przeznaczonego do prowadzenia ruchu pociągów, wydawanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Pozytywnie zakończyły się, pilotowane przez Biuro Automatyki i Telekomunikacji, prace związane z wdrażaniem do eksploatacji nowych wersji samoczynnych blokad liniowych, nowoczesnych napędów zwrotnicowych oraz kontrolerów położenia iglic.

Stosowne dopuszczenia uzyskał system wymiany informacji typu SCP-2, który jest nowoczesnym, komputerowym środkiem łączności dedykowanym dla przejazdów kolejowych. Zakończona została modernizacja urządzeń srk Poznańskiego Węzła Kolejowego. Innowacyjność tego projektu polegała na tym, że zainstalowany w LCS Poznań system nadrzędny Command 900 firmy THALES, przystosowany został do sterowania dwoma typami urządzeń stacyjnych – ESTW L90 5 firmy THALES oraz Ebilock 950 firmy Bombardier. W tym LCS-ie zdalnym sterowaniem objętych zostało ponad 300 zwrotnic na sześciu posterunkach ruchu. We współpracy z przemysłem sygnalizacyjnym, wyznaczono poligony badawcze w celu wdrożenia uproszczonych, ekonomicznych urządzeń srk dla linii o małym natężeniu ruchu.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB 1.2.23
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
www.ovb-zdw.pun.pl www.lobzonka.pun.pl www.underworldevolution.pun.pl www.rozroczenarol.pun.pl www.golden-dragon.pun.pl